2017. április 21., péntek

Krúdy Gyula utca 2. - Józsefváros - Palotanegyed

Már több, az Európa Belvárosa Program által felújított bérházban is jártam. Az eredményes józsefvárosi fejlesztéssorozat már második felvonásánál tart. Az eddigi eredmények pedig példaként szolgálhatnak a főváros többi kerületének is; ma a Palotanegyed Budapest talán legszebb környéke. Megújult terek, utcák, épületek.

Van egy kis tér a Nemzeti Múzeum és a Fszek mögött, szinte pontosan a Nagykörút és a Kiskörút között félúton. A neve Mikszáth Kálmán tér és én is csak néhány éve fedeztem fel, hogy milyen fantasztikus kis hely. A teret -többé kevésbé- felújított épületek szegélyezik, hangulatos éttermek és kávézók teraszai foglalják el nagy részét. Kicsit beljebb padok is vannak, illetve Miszkáth szobra is itt kapott helyet. A téren két egyetem is működik; az egyik a PPKE Bölcsészkara- míg a másik a Semmelweis Fogorvostudományi Karának Oktató Intézete.


Tehát itt jártam ma és szerencsém volt bejutni egy elképesztően menő épületbe, mely a Krúdy Gyula utca 2-es szám alatt található.


Érdekes utánanézni, hogy nézett ki néhány évvel ezelőtt!


A homlokzatot a jelenleg futó Európa Belvárosa Program 2-ben újították fel, melyben az önkormányzati a rekonstrukció 46%-át állta.

Az épület történetéről sajnos semmiféle információt nem találtam. Szecessziós jegyeket visel magán, ezért azt saccolom, hogy legkésőbb a 20. század elején épülhetett. Illetve egy kis infómorzsa, emléktábla jelzi a kapunál, hogy itt élt Fiedler Ferenc világhírű, absztrakt impresszionista festő.




A színes, mintás ólomüveg betéteket az  eredeti tervek alapján kellett rekonstruálni, a néhány évvel ezelőtt készült utcaképen tisztán látszik, hogy valószínűleg a háború után lebutították.


Palotanegyedhez méltó, felújított előcsarnok!

A rekonstrukció itt megállt. A ház többi része sajnos nincsen még felújítva, de az eredeti programcsomagban is csak a homlokzat felújítására volt keret, ezzel szemben, most már az előcsarnok is eredeti pompájában tündököl. Van még remény, ottjártamkor is éppen szereltek valamit...


A ház egyébként kétudvaros. 


Mintha ezt a zárt folyosót is lefestették volna!


Egészen egyedi mintázat:


Ez pedig már a második udvar!


A folyosó korlátmintázata:



Tükröződés:


Hellóóóóó!!


Ez a második udvar, a ház harmadik lépcsője:



Itt már egyszerűbb a mintázat:


Kilátás:


Padlóminta:



1 megjegyzés:

  1. Itt laktam 26 évig,1936-tól, sok emlékem van a házról és környékéről, szívesen megosztanám azzal, akit érdekel.

    VálaszTörlés

Thököly út 46. - A Szenes-ház

Mára még nem terveztem új cikket, ugyanis a már korábban beharangozott új sorozaton dolgoztam, de egy olyan épület nyitotta meg nekem a k...