2017. április 8., szombat

Ipari műemlék átalakulóban - Az Eiffel csarnok

Van egy hatalmas acélszerkezetes épület Kőbányán. A 20.000 négyzetméteres csarnok nem is olyan régen még a MÁV járműjavítója volt, jelenleg az Operaházé, hamarosan kezdődik átépítése.

Az Eiffel csarnok ma sivár képet mutat. A Hungária körúton túl, a Népliget tőszomszédságában található, egy nem túl népszerű és felkapott helyen. Van villamos és buszmegállója, de az itt fel-leszállók többnyire a szemközti Tara Liget lakóparkba igyekeznek, ugyanis a főműhely 2009-ben végleg bezárt. 

forrás: iho.hu

Miért Eiffel csarnok?

Gondolom többen felkapták a fejüket a név hallatán. Az épületnek ugyanis semmi köze Gustave Eiffel, francia építőmérnökhöz. A név az évek alatt "ragadt rá" az egykori járműjavítóra, nagy valószínűséggel szegecseltvas acélszerkezete miatt, melyet Eiffel is előszeretettel alkalmazott épületein. A csarnok Feketeházy János világhírű statikus munkája, akinek többek között a Szabadság-hidat, illetve a Keleti Pályaudvar vágánycsarnokának acél tetőszerkezetét is köszönhetjük. Eiffellel legalább egyszer együtt is dolgoztak; a szegedi Tisza-híd építésén. Ez alapján is valószínűsíthető, hogy a francia mérnök munkássága nagy hatással volt Feketeházyra.

A sors furcsa fintora, hogy az az Operaház költözik be az Eiffel csarnokba, melynek Andrássy úti épületének tetőszerkezetét maga Feketeházy tervezte meg. 


A gőzmozdonyjavító csarnok 1886-ban épült fel, szépen sorban pedig melléképületei, melyekben egyéb műhelyek kaptak helyet. A kezdetben Budapesti Főműhelyként számon tartott intézményt, 1890-ben Északi Főműhelyre nevezték át. A hely különlegessége, hogy egyidejűleg 96 gőzöst tudtak egyszerre javítani a 220 méter hosszú, 110 méter széles csarnokban. A 2011-től teljeskörű műemléki védettséget élvező épület, Magyarország legnagyobb, állami kézben lévő ipari műemléke.

A felújítás után a csarnok az Eiffel Műhelyház nevet viseli majd, itt fog helyet kapni az összes kellék, jelmez, díszlet és világítóeszköz raktára és műhelye. Az épületben emellett helyet kap majd két színpad is, mindkettő azonos lesz az Opera, illetve az Erkel-színházéval. Itt lesznek a főpróbák, ahonnan "már egy pendrive-on" át lehet majd vinni az előadásokat a főépületekbe. Emellett látogatóközpontot is kialakítanak, a látogatók az emeletekről lepillantva leshetnek majd be a kulisszák mögé. A csarnokon kívül két másik épület is megmarad; itt további raktárak lesznek, illetve a régi vasútállomásban egy zeneiskola fog majd működni. 



Az épület részben megőrzi vasúti múltját: egy 1911-ben gyártott 301-es típusú gőzmozdonyt állítanak majd ki. Ilyennel robbantotta fel Matuska Szilveszter a biatorbágyi viaduktot. Ebből a mozdonyfajtából már csak kettő van; az egyik a Közlekedési Múzeumé (jelenleg a raktárban) a másikat pedig már be is tolták az Eiffel-csarnokba.

Íme!
Emellett az épület kantinja is egy régi vasúti étkezőkocsiban kap majd helyet, melyet az Opera saját embereivel újíttat fel. Jelenleg így néz ki:



Következzen hát a képgaléria:







Régi, megújulásra váró díszletek, háttérben a tikfa étkezőkocsival:








Egy másik üres terem, mely sok funkciót betölthet a későbbiekben; lehet raktár, vagy, kosárpálya.
Igen, ilyen is lesz az épületben!







Szocialista kisokos





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Thököly út 46. - A Szenes-ház

Mára még nem terveztem új cikket, ugyanis a már korábban beharangozott új sorozaton dolgoztam, de egy olyan épület nyitotta meg nekem a k...