2017. március 5., vasárnap

Budapester Krakkóban!! - Józefa Sarego 28.

A hétvégén Krakkóban jártam és természetesen kíváncsi voltam rá, hogy milyen házakkal is vannak tele errefelé az utcák.

Találtam is egy érdekeset a belvárosban, melyet a Dietla és egy kis park választ el a pezsgő Kazimierztől, Krakkó zsidónegyedétől.
A környék csendes, bámulatos építészettel és csodás kilátásokkal rendelkezik; ugyanis az ablakokból nagy valószínűséggel rálátni a teljes óvárosra, így a Wavelre is.

Józefa Sarego 28:

1887-ben épült  kétemeletes eklektikus bérház, tervezője Anastasy Redyk. 1920-ban historizáló ráépítéssel még egy emeletet kapott. Ezt már Antoni Dostal tervezte.

Az épület 2012-ben még riasztó állapotban volt. A fórumon, ahol ezeket az archív képeket találtam senki sem tudta, hogy valójában kié is volt az ingatlan. A földszinten nagy valószínűséggel nem laktak, bérlők (talán!) csak a felsőbb szinteken lehettek.



A bérház a Porfel Inwestycyjny kezébe került, akik rekonstruálták, természetesen a tetőtér-beépítésért cserébe. Ahogyan észrevettem, ez Krakkóban nem feltétlenül velejárója a ráépítésnek; több épület kapott új emeletet, anélkül, hogy a homlokzatot felújították volna. Mint látható az alsó képeken, itt sem a teljes épület újult meg, csak a Józef Sarego felőli szárny. A Dietla felőli homlokzat így kicsit esetlennek tűnhet, nem csak azért, mert ott nem történt festés, hanem mert az üzletportált a Carrefour már korábban kifestette és ez néhány árnyalattal eltér a felújított homlokzatétól.


Kőpormentes :) 

A megrongálódott díszeket is pótolták.



Az előcsarnok színes, mintás csempéket rejt, ezeket is mostanság rakhatták rendbe, ahogyan a belső tér festését is. 


Innen egy faajtón át jutunk a lépcsőhöz.



Nézzétek csak a korlát kidolgozottságát! Mennyire hasonlít a budapestiekre! Ez egyébként eklektikus sablon, ugyanazt a formavilágot alkalmazzák, saját kedvük szerint változtatva rajta ezt-azt.






Az emeletek padlómintázata:


Itt ugyancsak ismerős formákkal találkozunk.

Színes ólomüveg ablakok:


Fontos adat: a lépcső fából van, néhol recseg-ropog.




Habár úgy tűnik, hogy a ház belsejét már felújították, itt-ott kimaradtak részletek. A jobb oldali lakás egyébként olyannyira üres, hogy...


A külső folyosó:


Egyébként itt egy hostel működik.



A kilátás innen. Hát nem tudom. Van még mit felújítani a környéken.


A munkások a térkövön dolgoznak.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Thököly út 46. - A Szenes-ház

Mára még nem terveztem új cikket, ugyanis a már korábban beharangozott új sorozaton dolgoztam, de egy olyan épület nyitotta meg nekem a k...