2017. február 23., csütörtök

Apáthy István utca 8/a

Tegnap a Corvin felé sétálgattam, meg akartam nézni, hogy állnak az Átrium lakóházzal és, hogy megnézzem az elkészült Nokia központot. A Práter utca elejéről látszik már, ahogyan az Átriumra keresztelt új lakóépületet több daruval építik, mellé érve pedig elér minket a haladás érzése, Józsefváros és a Corvin negyed iszonyatos tempóban felfejlődött az elmúlt években.

A sétány vége jelenleg így fest a Práter utcából nézve. 



Elértem a Nokia épületét és mint lelkes, amatőr fotós egyből megragadta a fantáziámat az épület egyedi dinamikája. 






De ez a kontraszt mindent visz!



Ennek pedig főképp azért is örülök, mert már tudni lehet, hogy a Gólya megmarad, nem bontják le. Egyedi értékű kis romantikus épület egy felfutóban lévő negyed szélén, mely kocsma, de egyben közösségi tér is. 
Valahogyan így tudnám elképzelni a régi Tabánt is, ha még meglenne. A budai domboldalon lévő aprócska szerb falu, melyet szívesen látogatnak a turisták és mindenki, aki szeretne visszarepülni az időben néhány száz évet.

A Bókayn sétáltam tovább, melynek egyik épületének bontásáról már korábban írtam. Nagyon sajnálom a harcsás házat, mikor elhaladtam mellette még látszódtak a romjai.

Befordultam balra az Apáthy István utcába. Itt csak két bérház árválkodik magányosan. A környék elég lepusztult, szegényes hatást kelt, amolyan józsefvárosit. A sarki épülettel szemben parkoló, mellette üres telkek.

Itt egykor egy földszintes ház állt, amit 1866-ban építettek fel Wieser Ferenc tervei alapján. 1870-ben hozzáépítették, ekkor már Lohr János terveinek felhasználásával. Egy évre rá pedig istállót építettek mellé. 



Ilyen volt a homlokzata. (építészeti terv)

Mellette pedig.. Ami a Corvin-negyed bontásaiból és építkezéseiből összegyűlt. Föld és törmelék. 

Az üresség után egy furcsán szimmetrikus házzal találtam szembe magam.



Megmondom őszintén, nem vártam tőle sokat, egyszerű épületnek tűnt, amiről valahogy lerítt, hogy nem tud sokat mutatni.

Furcsa, hogy semmiféle építési adatot nem találtam róla, csak annyit, hogy helyrajzi száma 1879-től változatlan. Talán ekkor épülhetett. A mellette lévő földszintes épületről (jelenleg itt irodák vannak) több adatot lehet találni mint erről az egyébként nem kicsi bérházról. 

Bementem.



Egy kis előcsarnok.


Innentől kezdve kezdett érdekessé válni.



Felnéztem.


Elképesztő, nemde?




Majd lenéztem:


Van benne valami. 


Eredeti ajtórács, ami követi a lépcsőkorlát mintázatát:


Ennyit a jó és kiemelendő dolgokról. 

Ami nagyon nem tetszett a házban az ez a járókára hajazó korlát. Minden egyes emeleten!


Ez viszont kettős érzelmeket váltott ki belőlem. 
Egyfelől érdekes, hogy ennyiféle és ilyen sok "életet" láthatsz a folyosóról, de azért mégis elszomorító.

A tűzfal, a szemközti ház állapota, a tető, az Apáthy 8/a oldalsó fala és az kis kert, amit nem igazán gondoznak. És akkor a panelről inkább nem írok, az olyan amilyen.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Thököly út 46. - A Szenes-ház

Mára még nem terveztem új cikket, ugyanis a már korábban beharangozott új sorozaton dolgoztam, de egy olyan épület nyitotta meg nekem a k...